آزمایشی برای پیش بینی ابتلاء به دیابت

18 ژانویه 2014- محققین کانادایی پروتئینی را در بافت ماهیچه ای یافتند که می تواند با ابتلا به دیابت نوع 2 در مراحل بعدی زندگی مرتبط باشد. نتایج این تحقیق در مجله ی American Journal Of physiology-Endocrinology and Metabolismمنتشر گردید. دانشمندان معتقدند این پروتئین می تواند ابزاری برای پیش بینی زود هنگام افزایش خطر ابتلا به دیابت باشد.

دکترEstallمی گوید:گروه تحقیقاتی ما به مطالعه ی پروتئین PGC-1αکه مسئول تنظیم تولید انرژی در سلول است، پرداخت. با کمال تعجب دریافتیم که موشهای جوانی که فاقد این پروتئین در ماهیچه های خود هستند بنظر سالم تر می رسند از جمله اینکه مقدار قند خون آنها قبل و بعد از صرف غذا پایین تر بود، بنابراین در ابتدا ما تصور کردیم که داشتن مقادیر کمتری از این پروتئین برای موشها بهتر است .

او می افزاید: با این وجود در موشهای پیر فاقد PGC-1αبطور واضحی عدم تحمل گلوکز و مقاومت به انسولین افزایش یافت که از نشانه های واضح ابتلاء به دیابت نوع 2 است بدین ترتیب ما نتیجه گیری کردیم که پایین بودن مقدار این پروتئین در ماهیچه ها به مدت طولانی و مزمن می تواند سبب ابتلاء به دیابت در مراحل بعدی زندگی شود.

در حالیکه مقدار پروتئین PGC-1αتنها در ماهیچه تغییر کرده بود، دانشمندان تأثیرات مضر آنرا بر سلامت سایر بافتها مشاهده کردند. در این تحقیق مشخص گردید که فقدان پروتئینPGC-1α  در ماهیچه با افزایش التهاب در کبد و بافت چربی همراه است. این تحقیق نشانگر ارتباط جدید بین متابولیسم ماهیچه  و وضعیت التهاب مزمن در بدن است که غالباٌ با بیماریهای متابولیکی نظیر دیابت نوع 2 وبیماریهای قلبی عروقی همراه می باشد.

دکترEstallمی گوید:این تحقیق نشان می دهد که کاهش غلظت پروتئین PGC-1αدر ماهیچه می تواند راه جدیدی برای پیش بینی افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در سنین جوانی باشد و داروهایی که بتوانند مقدار این پروتئین را در ماهیچه افزایش دهند، ممکن است به پیشگیری یا به تأخیر انداختن پیشرفت این بیماری کمک کنند .

به گزارش انجمن دیابت کانادا، 9 میلیون نفر در این کشور به دیابت یا پیش دیابت مبتلا هستند که 90 درصد آنها به دیابت نوع2 مبتلا می باشند. انجمن دیابت کانادا قدم اول در پیشگیری یا به تأخیر انداختن عوارض دیابت را شناسایی عوامل خطر، علایم و نشانه های این بیماری می داند.

منبع: www.medicalnewstoday.com/releases/271314.php

مترجم:فرخی نیا